Over taal, cultuur en zo - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu Over taal, cultuur en zo - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu

Over taal, cultuur en zo

Door: Louis de la Combe

Blijf op de hoogte en volg Louis

29 Januari 2013 | Oeganda, Kampala

Onderdeel van de grondige 6-daagse In-Country-Training die VSO had voorbereid was een aantal workshops over de Ugandese taal en cultuur in de meest brede zin.
Denk aan thema's als: Security - Road etiquettes and safety - Ugandan culture/living/working - Language - Corruption - Health etc. Medewerkers van VSO Uganda (vrijwel allemaal locals, de meesten vrouwen) konden ons via deze crash course tot op zekere hoogte inwijden in de plaatselijke omgangsvormen.

In mijn onschuld dacht ik dat alle cusristen hetzelfde pakket zouden volgen, maar Uganda telt vele bevolkingsgroepen die kennelijk ook allemaal over een eigen taal en cultuur beschikken: de Baganda, de Karamojong, de Basogo, de Iteso etc.
Samen met de VSO' ers die in en om Kampala werden gedetacheerd mocht ik mij storten op de studie van het Luganda, een taal die door zo'n 16 miljoen mensen in zuid Uganda inclusief Kampala wordt gesproken. We startten hands-on met het onderdeel 'begroeten' want dat wordt hier veel en graag beoefend. Natuurlijk ook een heel goede manier om het eerste contact te leggen.

Onze taaltrainer ging uit van de optimistische veronderstelling dat we al na een paar uur oefenen 's morgens het personeel van Shalom Guestgouse zouden kunnen begroeten met frasen zoals 'Wasuze otyanno nnyabo?' in Nederland kortweg: goedemorgen mevrouw. Maar de Ugandezen kennen veel uitgebreider en zorgvuldiger protocollen dan wij, en het stellen van deze vraag komt in feite neer op informeren naar hoe iemand de voorgaande avond/nacht heeft doorgebracht. Waarop natuurlijk een lange en voor ons nieuwkomers onverstaanbare respons volgt in plaats van het verwachte 'Bulungi ssebo' ('goed meneer').

Lastig is dat de grammatica verandert met het tijdstip van de dag en het geslacht van degene die je aanspreekt. Zo vraag je 's middags aan een man 'Osiibye otyanno ssebo?' en als het informeel is: ' Ate ggwe?'.
Ik denk dat ik het voorlopig maar gewoon bij Oxford English hou...

• 29 Januari 2013 - 12:21

Anton Bakker:

Hoi louis,

Dat lijkt mij inderdaad ook maar beter, Oxford English! Inmiddels houden ze je daar wel goed bezig met al die verschillende trajecten op taal-/ cultuurgebied.
    Zijn er al vorderingen te melden over een leuke safari? Is toch ook wel erg belangrijk naast al die culturele en politieke actviteiten.
    Afgelopen weekend nog even op de schaats gestaan en gegeten in een fantastisch goed Indonesisch restaurant in Arum ( Tandjong Priok).
    Groetjes!

Anton

• 29 Januari 2013 - 13:41

Kiki & Dejan:

Good afternoon Louis

niks mis met praten in (Oxford) English, weten wij inmiddels uit lange ervaring! Leuk om je verslag te lezen. Geniet van de training, alle indrukken en van het feit dat je het saaie herfstweer in Nederland ontloopt.

Take care!
    Kiki & Dejan

• 29 Januari 2013 - 14:01

Welmoed Reitsma:

Dit lijkt me enig. Wat een rijkdom, zoveel nieuwe cultuur proeven. Leuk zoals je er over schrijft.

Hartelijke groet, Welmoed.

• 29 Januari 2013 - 20:05

Sipke:

Hallo Lois,
    Leuk om je berichten te lezen. Je bent duidelijk in een heel andere wereld terecht gekomen. Een leerzame ervaring lijkt mij. Ik ben benieuwd naar het vervolg.
    Hartelijke groet
    Sipke

Louis

http://www.linkedin.com/pub/louis-de-la-comb%C3%A9/25/9aa/352 VSO Policy & Advocacy Advisor in Kampala Employer: Uganda Women Parliamentary Association (UWOPA) Overall placement purpose and specific placement/partner objectives: - Support in Capacity building for women members of parliament especially in legislative skills - Supporting in the institution capacity building for UWOPA - Training in Gender analysis of programmes and policies - Training in and supporting Gender advocacy - Policy brief writing - Documentation Editing - Identifying potential partnerships.

Actief sinds 25 Dec. 2012