Pittige tijden - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu Pittige tijden - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu

Pittige tijden

Door: Louis de la Combé

Blijf op de hoogte en volg Louis

04 Juni 2013 | Oeganda, Kampala

3 Juni is een van de 13 nationale feestdagen in Uganda: Martyr’s Day. Al weken lang besteedde de pers uitgebreid aandacht aan de voorbereiding van de ceremonie, en op de dag zelf verzorgde de tv urenlange live uitzendingen. Honderdduizenden (volgens de politie: ruim 2 miljoen) christelijke pelgrims uit Uganda maar ook uit buurlanden zoals Kenya, Tanzania, Rwanda, Burundi en Congo verzamelden zich bij de Martyrs' Shrine in de wijk Namugongo, enkele km's van mijn appartement.
En dat allemaal om het bloedige einde te gedenken van de tientallen Ugandese martelaars die vanwege hun christelijke geloof rond 1886 door de toenmalige heerser van het koninkrijk Buganda werden geexecuteerd.

Die vredelievende en goed georchestreerde bijeenkomst stond in schril contrast met de demonstraties die (eveneens op enkele km's afstand van mijn woning) de afgelopen twee weken het dagelijks leven in Kampala hebben beheerst. Met traangas en gummiknuppels leverde de politie slag met binnen- en buitenlandse verdedigers van de vrijheid van meningsuiting.
Wat was er aan de hand ? Onder het mom van huiszoeking naar een gelekte brief van het hoofd van de veiligheidsdienst (over een complot om de zoon van president Museveni in hoog tempo klaar te stomen voor diens opvolging in 2016) gaf de president opdracht om 2 dagbladen en 2 radiozenders aan te merken als 'crime scene'. Gevolg: journalisten werd verboden hun werk te doen, drukpersen en zendapparatuur verzegeld. Zelfs een aanwijzing van de rechtbank om deze belegering op te heffen legde de politie tot afgelopen donderdag naast zich neer. Na politieke interventie van o.a. USA en EU werd de blokkade uiteindelijk opgeheven, maar Museveni heeft eens te meer duidelijk gemaakt wie het in deze democratie-in-wording daadwerkelijk voor het zeggen heeft.
En passant verving Museveni enkele generaals en ministers door getrouwe vazallen en probeerde hij de (onafhankelijke) burgemeester van Kampala op een zijspoor te zetten. 'Gezelligheid kent geen tijd'.

Ondertussen waren we bij UWOPA nog aan het herstellen van onze traumatische ervaringen rond de parlementaire behandeling van de Marriage & Divorce Bill. Een combinatie van gemankeerde publieke opinie, opportunistische parlementsleden, manipulerende kerkelijk leiders, reactionaire districtsbestuurders en weifelende ministers leidde tot het besluit van kamervoorzitter Kadaga om de behandeling van de wet nog maar eens drie maanden uit te stellen.

We maken ons echter geen illusie. Immers, als je na 47 jaar discussie nog niet tot een heldere conclusie komt, dan wil je niet echt. Dat is op zichzelf al een beroerde zaak. Maar nog erger is dat het hele maatschappelijke klimaat rond de gelijkberechtiging van vrouwen is bekoeld. Dat betekent dat de effectuering van andere vrouwvriendelijke wetgeving zoals de Sexual Offences Bill, de Domestic Violance Act, de HIV/AIDS Bill etc voorlopig niet echt van de grond komt. Jammer. Dit land verdient zo veel beter....

• 04 Juni 2013 - 20:11

Welmoed Reitsma:

Hai Louis,

Ik begon me sinds deze week af te vragen of het wel goed met je zou zijn omdat er een tijdlang geen bericht kwam en zie daar.
    Zoals ik je weergave lees, is de praktijk van democratie nog wel ver weg. Maar ook wat ver weg ligt kan dichterbij komen. Het begint met bewustzijn. Dit is een proces van zeeeeer lange adem. Het zal vooral uit de gewone bevolking moeten komen zoals nu in de afgelopen weken met de demonstraties is gebeurd. Dat dan in het buitenland bekend wordt gemaakt wat er aan de hand is, helpt daar wel bij denk ik.

Warme groet,
    Welmoed.

• 04 Juni 2013 - 22:20

Maaike:

Hoi Louis,

Deprimerend als iets wat een goeie zaak is zelfs een voorrecht zou moeten zijn nog steeds niet waar gemaakt kan worden.
    Maar bij velen zal het toch steeds meer naar binnen druppelen .En al die druppels kunnen op den duur toch een stroom veroorzaken.
    We hopen je binnenkort weer hier te ontmoeten.
    gr Sieds/Maaike

• 06 Juni 2013 - 10:07

Louis De La Combé:

Inderdaad Welmoed: democratie zoals we die in NL kennen is in Uganda nog ver weg.
    Maar ook de langste reis begint met een eerste stap.

Gisteravond lang gesprek gevoerd met 7 vrouwelijke kamerleden ui Nigeria. De uitdagingen zijn daar nog veel groter dan in Uganda... Positief daarentegen is dat informele netwerken van vrouwelijke politici langzamerhand van de grond komen. Uiteindelijk is dat toch meer duurzaam, denk ik.

Groet, Louis

PS: fysiek was ik niet in goede conditie, vandaar het uitblijven van bericht. Ga ik nog over bloggen !

• 06 Juni 2013 - 10:11

Louis De La Combé:

Ja Sieds/Maaike, that's the true spirit !

Ik ben nu nog in gesprek met werkgever en opdrachtgever over de voorwaarden voor een mogelijk vervolg. Genoeg te doen immers...

Maar ik heb ook heel veel zin om weer eens even rustig thuis te zitten, met iedereen die me lief is dichtbij. In ieder geval vlieg ik 17 juli weer naar huis.

Tot gauw,
    Louis

• 07 Juni 2013 - 23:27

Dejan & Kiki:

Hallo Louis

Zo te lezen inderdaad genoeg te doen, en ook best hard werken om te blijven geloven in het doel waarmee je daar bent. Fijn dat er perspectieven zijn op een mogelijk vervolg en lekker dat nu ook je terugkeer naar huis in zicht is.

Voor volgende maand wensen wij jou alvast een goede (voorlopige?) afronding in Uganda en een soepele reis naar huis, naar je dierbaren.

Succes / sterkte met de laatste weken.
    Groet uit zomers Gelderland

Dejan & Kiki

• 09 Juni 2013 - 09:27

Louis De La Combé:

Thanks Dejan & Kiki, inmiddels zijn we bij UWOPA al weer hard aan het werk met een aangepaste strategie: minder gericht op de ontwikkeling van nieuwe wetgeving, meer gericht op de implementatie en uitvoering van reeds bestaande wetten. Daar valt ook nog een wereld te winnen !

• 10 Juni 2013 - 13:33

Hanny:

Wat balen, zeg! Maar ook goed dat jullie niet bij de pakken neerzitten. Fijne tijd in Nederland en hopelijk snel tot ziens.