Follow the money ! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu Follow the money ! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu

Follow the money !

Door: Louis de la Combé

Blijf op de hoogte en volg Louis

08 Juli 2013 | Oeganda, Kampala

De Nederlandse gezondheidszorg behoort nog steeds tot de beste ter wereld. Voordat ik naar Kampala vertrok moest ik een uitgebreid medisch onderzoek ondergaan. Een dag lang werd ik in de Travel Clinic te Rotterdam bekeken, betast, bevingerd, beklopt, afgetapt en bemeterd. Vervolgens weken lang vaccinaties tegen gele koorts, difterie, tetanus, polio, hepatitis A en B, tyfus en rabies. Cholera bleek niet nodig, wel moest ik alvast beginnen met het slikken van malariapillen. Ik voelde me steeds zieker worden en troostte me met de gedachte dat het allemaal voor mijn eigen bestwil was. Maar goed: uiteindelijk kreeg ik een uitgebreide rapportage waarin ik werd gekwalificeerd als 'a healthy man' en mocht ik op pad richting Uganda.

Hier werkt het allemaal anders. Mijn eerste kennismaking met de gezondheidszorg in Uganda vond plaats in het Mulago Hospital waar collega Maria in februari was bevallen van een blozende baby. Ik moest me melden in de privé-kliniek (alleen toegankelijk met extra verzekering), door haar gekozen omdat die veel beter zou zijn dan de publieke zorg. Na een lange zoektocht en diverse telefoontjes wist een familielid mij te geleiden naar Maria's kraambed. In een kamertje van 2 bij 3 meter trof ik haar aan te midden van man, kind en 4 familieleden; moeder lag onder Maria's kraambed op de grond te slapen. Trappenhuis en gangen waren ook al druk bezet met zittende en liggende familieleden van patienten. Gedurende de opname worden zij geacht te zorgen voor voeding en bewassing. Tja, met 1 verpleegkundige per 200-300 patienten kun je nu eenmaal niet veel patientenzorg verwachten. Artsen willen vanwege de lage en vaak uitblijvende salarissen vaak pas zorg verlenen tegen onderhandse betaling. En bij bloedbank en medicijnverstrekking zijn wachttijden van weken geen uitzondering.

Dit tafereel schoot door mijn hoofd toen president Museveni onlangs in de 'State Of the Nation' zijn verontwaardiging uitte over perinatale sterfte. 'Maternal mortality is still high and it must be brought down. Why do we have this level of maternal mortality when we have a health centre at every sub-county?" De Ugandese vrienden met wie ik samen zijn toespraak op tv bekeek barsttten in lachen uit. Want ja, die gebouwen staan er wel, maar ze worden vaak niet gebruikt omdat er toch geen bedden, apparatuur, medicijnen, artsen en vepleegkundigen zijn. Alleen al aan malaria sterven jaarlijks 100.000 mensen in Uganda... En toen Museveni sprak “in the next 50 years, certainly, Uganda will be a First World Country and a Middle Income Country by 2017” kwam het kijkerspubliek al helemaal niet meer bij van de pret ! Begrijpelijk, omdat het bruto nationaal inkomen op jaarbasis per hoofd van de bevolking in Uganda momenteel 440 US dollar bedraagt (in Nederland 48250 US dollar, ruim 100 maal zoveel).

Om die reden verzet UWOPA zich fel tegen de voorgestelde rijksbegroting waarin sectoren als landbouw en gezondheidszorg ondanks staande afspraken worden gekort, maar transport en energie meer ruimte krijgen. Dit klemt temeer omdat Uganda 'nog maar' 20% van de begroting financiert uit buitenlandse hulpgelden sinds 5 grote donorlanden hun hulp hebben opgeschort naar aanleiding van grootschalige corruptie op het hoogste regeringsniveau. En wie lijden het meest onder deze bezuinigingen ? Zoals gebruikelijk het armste deel van de bevolking: de vrouwen, en dan vooral die op het platteland.

Er wordt een extra belasting ingevoerd op benzine, diesel en het meest op kerosine, een veelgebruikte kookbrandstof. Dat heeft direct gevolg voor de kosten van woon-werk verkeer en huishouden. Maar daar blijft het niet bij want ook de belasting op drinkwater gaat omhoog tot een voor arme mensen onaanvaardbaar niveau.
Afgelopen weken heeft UWOPA dan ook binnen en buiten het parlement een reeks manifestaties en persconferenties georganiseerd om het tij te keren. President Museveni heeft tot dusver niet gereageerd op ons voorstel voor overleg over aanpassing van de rijksbegroting. We zullen doorgaan !













  • 11 Juli 2013 - 15:51

    Welmoed Reitsma:

    Hai Louis,

    Ik hoop dat het je goed gaat. Weer een mooi inkijkje in een toch wel heel andere cultuur. Volgende week is alweer je terugreis en ik ben benieuwd om dan te horen wat het leven in een andere cultuur met je heeft gedaan.

    Alle goeds, Welmoed.

  • 11 Juli 2013 - 17:20

    Gerrit Ten Broeke:

    Louis, mooi tegelijker tijd verontrustend verhaal , zou zo op Bangladesh van toepassing kunnen zijn !

  • 14 Juli 2013 - 14:00

    Louis De La Combe:

    Hoi Welmoed, zodra ik thuis ben moeten we maar eens uitgebreid bijpraten ! Ik bel je.

    En ja Gerrit, er zijn veel overeenkomsten tussen arme landen. Grootste gemene deler is denk ik wel een gebrekkig functionerend bestuur waardoor er geweldig veel tijd, geld en energie 'weglekt'. Het zal nog heel lang duren om dat bij te stellen. Europa heeft er ook een jaartje of 200 over gedaan...

  • 05 November 2013 - 16:16

    GRIETJE ELGERSMA:

    Hallo Louis,

    INDRUKWEKKEND OM TE ZIEN EN TE LEZEN
    RESPECT HOOR VOOR JOU.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

http://www.linkedin.com/pub/louis-de-la-comb%C3%A9/25/9aa/352 VSO Policy & Advocacy Advisor in Kampala Employer: Uganda Women Parliamentary Association (UWOPA) Overall placement purpose and specific placement/partner objectives: - Support in Capacity building for women members of parliament especially in legislative skills - Supporting in the institution capacity building for UWOPA - Training in Gender analysis of programmes and policies - Training in and supporting Gender advocacy - Policy brief writing - Documentation Editing - Identifying potential partnerships.

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 6936
Totaal aantal bezoekers 104509

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 18 Juli 2013

Out of Uganda

Landen bezocht: