Inside Out - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu Inside Out - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Louis Combé - WaarBenJij.nu

Inside Out

Door: lo

Blijf op de hoogte en volg Louis

05 Februari 2013 | Oeganda, Kampala

Vandaag val ik met mijn neus in de boter: 1ST SITTING OF THE 3RD MEETING OF THE 2ND SESSION OF THE 9TH PARLIAMENT OF UGANDA. Het parlement keert terug van reces, na zo'n 6 weken afwezigheid. En dat is te merken

Vijf minuten lang gaat er een alarm af om de kamerleden te sommeren. En in de vele wandelgangen van het imposante gebouw (waar ik een ruime en koele kamer op de begane grond heb betrokken) bruist het van tiptop verzorgde kamerleden die op weg zijn naar de zitting.
Er is nog meer bewaking op de been dan normaal en af en toe word ik met een schuin oog bekeken door de guards die mij nog niet kennen.
Later begrijp ik waarom: in mijn donkerblauwe pak met zwart shirt zou ik zomaar kunnen doorgaan voor een lid van de oppositie die onder het motto 'Black Monday' op maandag voor het parlementsgebouw in zwarte kleding demonstreert tegen de onuitroeibare corruptie in Uganda. Gelukkig is het vandaag dinsdag.

In het uitstekende restaurant op de 4e verdieping wacht mij een tweede verrassing: Miss Uganda 2012 paradeert in het gezelschap van enkele andere oogverblindende dames langs het buffet. Schitterend gekleed in een nauwsluitende jurk op onmogelijk hoge naaldhakken weet zij alle ogen van parlementariers, ambtenaren en pers op zich gericht. Terecht.

Ik ga zo eens checken wat er allemaal wordt besproken. Op de monitoren is te zien dat eerst de nodige rituelen worden afgewerkt (gebed, prijsuitreikingen aan voetbal- en volleybalteam) voordat het echte werk begint. Een zitting van 3-4 uur. Het eerste agendapunt waar ik zelf in ben geinteresseerd staat ergens achteraan: de MARRIAGE AND DIVORCE BILL van 2009. Komende maanden zal ik veel tijd in netwerken en lobbyen moeten investeren om te bewaken dat deze wet ongeschonden het debat passeert.

  • 05 Februari 2013 - 21:20

    Maggina Van Poelvoorde:

    Hoi lieverd.
    Ik zit met de telefoon in de aanslag aangemeld bij Skype, helaas er lijkt geen verbinding te zijn.
    In een helder moment bedacht ik dat ik op je blogg kan kijken, dat kun tenslotte overdag bijwerken in het parlementsgebouw, daar heb je wel een internetverbinding. Via het blogg ben je toch even dichterbij.
    Hilarisch je bovenstaande verslag, ik zie het helemaal voor me: Jij in je donkere pak met zwart overhemd. We hebben het er nog over gehad, omdat je witte overhemden te officieel vond.

    Daar sta je dan tussen de parlementariërs strak in het pak!

    Denk erom: Niet te dicht bij Miss Uganda ! Ik wil je graag terug in Nederland.

    Lieverd ik heb genoten van je verslag.
    Ondertussen hebben we elkaar toch nog even gesproken en ga jij nu slapen.
    Welterusten, Maggina

  • 05 Februari 2013 - 21:49

    Welmoed Reitsma:

    Ha Louis,

    Dezer aflevering leest als het begin van een spannend avontuur. Wordt vervolgd hoop ik?
    Hartelijke groet, Welmoed.

  • 06 Februari 2013 - 11:16

    Julia En Jelle:

    Hey Louis,

    Toch een heel andere wereld en zo vreemd dat je dan in een ver buitenland zo dicht bij het centrum van de politiek oftewel de macht kan komen en hopelijk enige invloed aan kan aanwenden in de verbetering van de democratie en burgerrechten voor de bevolking. Het is een wonderlijke wereld, in Nederland zou je om in dezelfde positie te geraken toch minstens een hele politieke loopbaan achter de rug moet hebben. We hopen dat je verder ook nog wat kan genieten van de pracht van het land ( niet te veel naar de Miss-en van Uganda kijken), de natuur en cultuur.
    Groetjes Julia en Jelle

  • 06 Februari 2013 - 17:52

    Anneke V.d. Meer:

    Hallo louis,

    Hoe is het ermee?
    Heel erg leuk om je verslagen te lezen..
    Spannend om in zo'n andere wereld te zijn, lijkt me.

    liefs,annie

  • 06 Februari 2013 - 22:58

    Joss En Martin:

    Hoi Louis.

    We hebben je de afgelopen 2 weken gevolgd en gezien dat je al het nodige hebt meegemaakt.
    Het is volgens mij nu al een ervaring om niet snel te vergeten.
    Wie kan er zeggen dat hij een woordje Ugandees spreekt.

    Zullen je blijven volgen,
    Joss en Martin.

  • 08 Februari 2013 - 21:28

    Jesse En Maria:

    Hoi Louis, ate ggwe? Wat een spannende avonturen en leuke verhalen! Veel plezier en hopelijk tot snel op Skype.

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Louis

http://www.linkedin.com/pub/louis-de-la-comb%C3%A9/25/9aa/352 VSO Policy & Advocacy Advisor in Kampala Employer: Uganda Women Parliamentary Association (UWOPA) Overall placement purpose and specific placement/partner objectives: - Support in Capacity building for women members of parliament especially in legislative skills - Supporting in the institution capacity building for UWOPA - Training in Gender analysis of programmes and policies - Training in and supporting Gender advocacy - Policy brief writing - Documentation Editing - Identifying potential partnerships.

Actief sinds 25 Dec. 2012
Verslag gelezen: 501
Totaal aantal bezoekers 104515

Voorgaande reizen:

18 Januari 2013 - 18 Juli 2013

Out of Uganda

Landen bezocht: